مجسمه بزرگ بودا پوکت
نوشته شده توسط : badsa

مجسمه بزرگ بودا پوکت

پوکت یکی از استان های مهم تایلند است که در جنوب این کشور قرار دارد؛ مقصدی که آن را اغلب با بنادر و جزایر زیبایش می شناسند و گردشگران به این ناحیه می روند تا کمی استراحت کرده و از سواحل جذاب و دیدنی آن بهره مند شوند. یکی از معروف ترین و مهم ترین بنادر این استان چالونگ (Chalong) نام دارد که هتل و اقامتگاه های متعددی هم در آن بنا کرده اند. در سمت شمال غربی چالونگ و بر فراز تپه ای با نام نَکِرد (Nakkerd Hills) مجسمه ی غول پیکری به چشم می خورد که به مجسمه بزرگ بودا پوکت شهرت دارد.


معرفی مجسمه بزرگ بودا پوکت

مجسمه بزرگ بودا پوکت چهره ی بودا را به تصویر کشیده که ۴۵ متر ارتفاع، ۲۵.۴۵ متر عرض و حدودا ۱۳۵ تن وزن دارد و جزو مهم ترین پروژه عمرانی تایلند در ۱۰۰ سال اخیر بوده است. اگر اینجا را برای گشت و گذار انتخاب کنید، هم می توانید از مناظر فوق العاده ی اطراف بهره ببرید و هم به همراه سایر بازدیدکننده ها گشتی جذاب در میان فرهنگ و مذهب تایلندی ها بزنید.

 

تصویر زیبا مجسمه بزرگ بودا پوکت 

تصویر زیبا مجسمه بزرگ بودا

تندیس های بودا برای مردمان تایلند بسیار مقدس و قابل احترام است. ۹۵ درصد از جمعیت این کشور پیرو مذهب بودایی اند و با سفر به این سرزمین صدها و بلکه هزاران مجسمه در ابعاد گوناگون از بودا را مشاهده خواهید کرد. اغلب به اشتباه تصور می کنند که بودا تنها نام بنیان گذار مذهب بودایی است؛ اما جالب اینجاست که بوداهای متعددی وجود دارند. در حقیقت به افراد بلندمرتبه و مقدس در این مذهب، لقب بودا را می دهند و به همین خاطر هر یک از مجسمه هایی که از بودا می بینیم شکل و شمایل منحصر به فرد خود را دارند.

دلیل ساخت مجسمه بزرگ بودا پوکت

تایلندی ها در بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ میلادی در تلاش برای یافتن راهی بودند که جوانانشان را به دین بودا علاقمندتر کنند و ساخت این مجسمه هم یکی از راهکارهایی بود که در همین دوران پیشنهاد شد. همچنین در بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ میلادی برای توسعه ی بیشتر اقتصادی کشور تایلند و جذب توریست و جوانان، تصمیم بر آن شد تا مجسمه ی بودای بزرگ در پوکت ساخته شود.

 

تصویری زیبا از مجسمه بزرگ بودا پوکت 

تصویری زیبا از مجسمه بزرگ بودا

هزینه ساخت مجسمه بزرگ بودا پوکت

مجسمه بودای بزرگ یا بیگ بودا برای همه ی تایلندی ها اهمیت بسیاری دارد. با این که این اثر قدمت زیادی ندارد؛ اما از همان زمان ساخت مورد احترام و توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این مجسمه را در سال ۲۰۰۷ میلادی ساختند و برای اتمام این پروژه ۱۰۰ میلیون بات (حدود ۱۲ میلیارد تومان) خرج کردند که برای ساخت یک مجسمه مبلغی سرسام آور به حساب می آید. از دلایل اصلی بالا رفتن هزینه ها در این پروژه استفاده از سنگ مرمر سفید و طلا در قسمت های مختلف مجسمه است.

آشنایی با بخشهای مختلف مجسمه بزرگ بودا پوکت

در این بخش سعی می کنیم به گوشه گوشه ی این مجسمه سر بزنیم و تجربیاتمان را با شما به اشتراگ گذاریم.

پلکان مجسمه بزرگ بودا پوکت

درست رو به روی مجسمه ی بزرگ بودا، پلکانی بسیار دیدنی از جنس سنگ مرمر و بتن وجود دارد که چهره ی محوطه را شاهانه و سلطنتی کرده است. این پله ها آن قدر وسیع هستند که ابهت و شکوه مجسمه را چند برابر نموده اند. قرار است در برنامه های آتی، بخش های دیگری هم به این پله ها اضافه شود. اگر قصد بالا رفتن از این پلکان را دارید حتما آب آشامیدنی همراه ببرید چون فتح آن ها اصلا کار آسانی نیست.

 

پله های مجسمه بزرگ بودا پوکت 

پله های مجسمه بزرگ بودا

پرستشگاه بودائیان در مجسمه بزرگ بودا پوکت

اگر با دقت به تصاویر نگاه کنید، خواهید دید که مجسمه ی بزرگ بودا بر روی یک سکو نشسته است و در اصل یک طبقه در زیر آن وجود دارد. برای این که به محوطه ی مجسمه برسید و آن را از بهترین زاویه تماشا کنید، باید حتما از این طبقه عبور نمایید. در این سطح، نمایشگاهی دائمی برپاست و در آن عکس ها، تندیس ها و مجسمه های افراد والا مقام مذهب بودایی به چشم می خورند. اگر با اشخاص سیاسیِ مهم در تایلند، آشنایی داشته باشید گاها تصاویر و یادبودهایی از آن ها را در این بخش مشاهده خواهید کرد.

 

پرستشگاه مجسمه بزرگ بودا پوکت 

پرستشگاه مجسمه بزرگ بودا

در این نمایشگاه سعی دارند مراجعان را بیشتر با عقاید و رسوم مردمان تایلند و پیروان بودا آشنا کنند. البته در همین قسمت برخی از بودائیان به پرستش و راز و نیاز با مجسمه های مقدسشان می پردازند و پیشکش هایی هم به آنان تقدیم می کنند.

محوطه زیبای اطراف مجسمه بزرگ بودا پوکت

جذاب ترین بخش بازدید از مجسمه ی بودای بزرگ پوکت، گشت و گذار در اطراف و محوطه ی آن است؛ محوطه ای وسیع که حدودا ۲۵۰۰ متر مربع مساحت دارد. در این قسمت چندین مجسمه ی کوچک دیگر را مشاهده خواهید کرد که هر یک نماد و نمایانگر یکی از داستان ها و افسانه های پیروان مذهب بودا هستند. باید با این مذهب بیشتر آشنا باشید تا معنا و مفهوم و داستان مجسمه های کوچک را متوجه شوید زیرا این تندیس ها دارای هیچ گونه توضیحی نیستند.

 

بخشهای مجسمه بزرگ بودا 

بخشهای مجسمه بزرگ بودا

عرشه بازدید

از ابتدای ورود به محوطه ی بودای بزرگ، تابلوهای راهنما، شما را به سوی عرشه ی بازدید (view point) راهنمایی می کنند. برای رسیدن به این قسمت باید نمایشگاه و چند پله را پشت سر بگذارید. به محوطه ی رو بازی خواهید رسید که از آن جا به وضوح مجسمه ی بودای پوکت را خواهید دید؛ آن هم از زاویه ی پایین. به عرشه ی بازدید که بروید، مجسمه ی بودا کاملا بالای سر شما قرار خواهد گرفت و همین موضوع بر ابهت آن اضافه می کند؛ اینجاست که اوج بزرگی و عظمتش را احساس خواهید کرد.

 

بخشهایی از مجسمه بزرگ بودای پوکت 

بخشهایی از مجسمه بزرگ بودای

فعالیت و تفریحات اطراف مجسمه بزرگ بودا پوکت

آب و هوای پوکت در بیشتر اوقات سال بسیار دلچسب است و همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی برای گشت و گذار و تفریح به سوی مجسمه ی بودای بزرگ بیایند؛ اما این همه یک ماجرا نیست، تفریحات متعدد دیگری هم در کنار این مجسمه وجود دارد از جمله آنها :

  • گشت و گذار در طبیعت اطرف مجسمه
  • عکاسی
  • پیاده روی
  • موتور سواری
  • مدیتیشن
  • تماشای غروب آفتاب

امکانات محوطه مجسمه بزرگ بودا پوکت

رستوران: در کنار مجسمه ی بزرگ بودا رستوران وجود ندارد تا سبک و سیاق مذهبی این سازه حفظ شود؛ اما وجود غذاخوری در اینجا امری ضروری است، به همین خاطر روی تپه ی نِکرد رستورانی محلی ساخته اند تا نیاز مراجعان را برآورده سازد.

لباس رایگان: به دلیل این که تعداد زیادی از گردشگران از ساحل، مستقیما به سوی مجسمه ی بودا می آیند، ممکن است لباس هایی پوشیده به تن نداشته باشند؛ امری که بودایی ها آن را نوعی بی احترامی به بودا می دانند. برای رفع این مشکل، در همین مجموعه و در هنگام ورود لباس هایی بلند، به صورت رایگان در اختیار مراجعان قرار می گیرند.

نیمکت: در جای جای محوطه ی مجسمه بزرگ بودا نیمکت و میزهایی برای استراحت مراجعان قرار داده اند.

آلاچیق: به دلیل این که گاهی شدت آفتاب بازدیدکننده ها را آزار می دهد، در این مجموعه ی تفریحی و مذهبی آلاچیق هایی برای استراحت گردشگران تور تایلند نیز وجود دارد که اگر زیرانداز همراه داشته باشید مکان های خوبی برای اتراق کردن هستند.

فروشگاه: فروشگاه های کوچکی در اطراف مجسمه ی بزرگ بودا وجود دارد که خوراکی های سبک، نوشیدنی و سوغات را ارائه می دهند.

بهترین فصل سفر به سمت مجسمه بزرگ بودا پوکت

نوامبر تا فوریه (آبان تا بهمن): خنک ترین روزهای پوکت را در این بازه خواهید دید و حجم بالای گردشگران در جزیره به چشم می خورند. دمای هوا میان ۲۳ تا ۳۰ درجه سانتیگراد متغیر است و می توان آن را خنک ترین و خشک ترین روزهای پوکت نامگذاری کرد. بنابراین می توان گفت آبان تا بهمن بهترین زمان برای لذت بردن از سواحل بهشتی پوکت و کیف کردن با تفریحات آبی این جزیره است.

مارس تا اواسط می (اسفند تا آخر اردیبهشت): گرم ترین روزهای پوکت را در این فاصله می توان تجربه کرد. دمای هوا اغلب ۳۵ درجه سانتیگراد به بالا بوده و رطوبت هوا نیز بسیار بالاست. البته فروردین و یا ماه آوریل نیز می تواند زمان خوبی برای سفر به تایلند و پوکت باشد، چرا که در این هنگام می توانید شاهد فستیوال سونگکَران، جشن سال نوی تایلندی ها باشید.

اواسط می تا اکتبر (خرداد تا مهر): فصل بارش های موسمی تایلند و جزیره پوکت پیش روی شماست. گرچه دمای هوا چندان بالا نمی رود و اغلب در حدود ۲۸-۲۹ درجه سانتیگراد است؛ اما بارش های سیل آسای این زمان دلیل چندان خوبی برای سفر باقی نمی گذارند. اما اگر با باران مشکلی ندارید، در عوض می توانید از رطوبت پایین هوا و قیمت های بسیار پایین همه چیز لذت ببرید. می توان گفت این زمان ارزان ترین زمان سفر به تایلند محسوب می شود.

چطور به بازدید از مجسمه بزرگ بودا پوکت برویم؟

بهترین راه رسیدن به مجسمه بودا در پوکت این است که ابتدا به چالونگ بروید و سپس وارد جاده ی چائو فا (Chao Fa) شوید. در این جاده علائم راهنمای متعددی با رنگ های سفید و قرمز به چشم می خورند که شما را به راحتی به سوی مجسمه ی بزرگ خواهد برد.نکته مثبت درباره رسیدن به مجسمه بودا این است که راه را گم نخواهید کرد زیرا در تمام طول مسیر مجسمه ی غول پیکر بودا قابل مشاهده است. برای رسیدن به این مجسمه از چالونگ باید مسافتی در حدود ۶ کیلومتر را پشت سر بگذارید.

آدرس مجسمه بزرگ بودا پوکت

تایلند، پوکت، شهرستان مینگ، منطقه کارون.

خوشبختانه بازدید از مجسمه بزرگ بودا در پوکت رایگان است.

ساعات بازدید: ۱۹:۰۰ تا ۸:۰۰

امیدواریم که این مطلب در سفر به شهر پوکت برای شما مفید واقع شود.

خواهسمندیم در صورتیکه قصد سفر به کشور تایلند را دارید،برای رزرو تور تایلند با ما در تماس باشید.

منبع :بادساگروپ





:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: